Niezależnie od tego, czy pracujemy na etacie, czy też na własny rachunek bardzo ważne jest ciągłe podnoszenie swoich umiejętności miękkich i kwalifikacji zawodowych.

Nawet jeśli pracujemy w swoim zawodzie już kilka lat, nie wystarczy po prostu mieć doświadczenie. Owszem, zgodzę się z tym, że jest ono wręcz niezbędne i buduje naszą markę oraz autorytet. Ba! Doświadczenie jest podobno jednym z kluczowych czynników, jeśli chodzi o kryteria wyboru naszych usług przez potencjalnych klientów. Jednak jeśli zestawimy doświadczenie z wiedzą, to okaże się, że ta druga jest niemal równie ważna. Jeśli nie ważniejsza!

Nauka

Mówią, że uczymy się przez całe życie. Zbieramy doświadczenie, korzystamy z wiedzy otaczających nas ludzi i uczymy się na błędach. To, co wpaja się nam w szkole to niewielki ułamek tego, co zbieramy, jako osoby przez całe swoje życie. Również zawodowe.

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych

Jeśli już zabieramy się za naukę i podnosimy swoje kwalifikacje powinniśmy przede wszystkim przemyśleć, czego chcemy się nauczyć, albo w czym chcemy być expertem. Po samej sobie wiem, że łapanie wszystkich srok za ogon i zdobywanie wiedzy w zbyt szerokim zakresie nie prowadzi do niczego dobrego. Lepiej małymi krokami budować swoją markę experta z jednej dziedziny, niż być do wszystkiego (czyt. do niczego). A jeśli już ten krok jest za nami i wiemy, czego chcemy się nauczyć pozostaje nam wybrać formę.

Warsztat, czy szkolenie

Warto wiedzieć, czym się różnią. Otóż szkolenie polega na przekazaniu przez audytora (prelegenta, experta) wiedzy z określonego zakresu. Najczęściej szkolenie jest po prostu spotkaniem z osobą, która opowiada (w przystępny sposób) o danym zagadnieniu.

Zakres szkolenia jest zwykle szeroki, ponieważ chodzi o to, by w określonym czasie przekazać maksimum wiedzy teoretycznej.

Warsztaty są zwykle bardziej rozbudowaną wersją szkolenia i polegają na „przepracowaniu”, wyćwiczeniu danego tematu. To, że są bardziej rozbudowane nie znaczy, że przekazuje się na nich więcej wiedzy. Zwykle tematy warsztatów są ograniczone do jednego zagadnienia z danej dziedziny, które uczestnicy ćwiczą (praktykują).

W prostym ujęciu szkolenie podnosi naszą wiedzę, a warsztaty doświadczenie z danego zakresu.

Co jest lepsze?

Na to pytanie dość trudno odpowiedzieć z dwóch powodów.

Po pierwsze każdy człowiek uczy się w inny sposób. Teoria i praktyka to dwie różne sprawy i zawsze najlepiej wybierać połączenie obydwu. Czyli najpierw zdobyć wiedzę teoretyczną, a potem nauczyć się ją wykorzystywać w praktyce.

Ponieważ jednak podnoszenie kompetencji nie powinno zabierać dużo czasu najlepiej wybrac taki kurs, który w swoim zakresie posiada i teorię i praktykę.

Jak wybrać kurs?

Jeśli już wiemy, z jakiego zakresu chcemy podnieść swoje umiejętności i wiedzę najlepiej poszukać kompetentnego podmiotu (firmy, osoby) która nas dokształci. Warto też poszperać w internecie i poszukać opinii, a jeszcze lepiej zapytać znajomych. Zadowolony uczestnik szkolenia, czy warsztatu jest doskonałą rekomendacją dla nas.

Ja osobiście korzystam z oferty Śląskiego Centrum Usług Wspólnych. Maja sporą ilość proponowanych usług szkoleniowych i tematów, które mnie zainteresowały. Poza tym opinie o organizowanych przez nich szkoleniach są bardzo dobre. Na ich stronie poza samą ofertą przy każdym szkoleniu jest również program oraz podstawowe informacje, czyli czas trwania, cena, czy liczebność grupy. To ostatnie też jest dość istotne, ponieważ niewielka grupa to gwarancja tego, że prelegent prowadzący szkolenie będzie w stanie odpowiedzieć na pytania każdego uczestnika i każdemu uczestnikowi będzie mógł poświęcić czas.

Podnoszenie kwalifikacji to sprawa bardzo ważna zarówno dla pracowników etatowych, jak i właścicieli biznesów. Dzięki teorii i praktyce budujemy kompetencje, które są podstawą każdej wykonywanej przez nas pracy.