Jak zrobić stronę internetową?

Jak zrobić stronę www, żeby nasi klienci znaleźli na niej potrzebne informacje? Co na niej umieścić? Jakie informacje są niezbędne, a jakich unikać, żeby nie odstraszyć przyszłego klienta?

Dlaczego WWW?

Nie ma w dzisiejszych czasach firmy, która nie posiada strony www lub choćby namiastki takowej w formie wizytówki w internetowej bazie danych firm lub firmowego profilu na portalach społecznościowych. Oczywiście każdy stronę internetową chce posiadać, ponieważ po pierwsze dzięki niej firma może bardzo zyskać wizerunkowo (choć to już zależy od indywidualnego projektu samej strony), a po drugie strona www może pełnić dwojaką funkcję: może być wspomnianą już wizytówką firmy (zakres działania, zasięg, usługi/produkt, dane kontaktowe), ale może też być doskonałym narzędziem sprzedażowym.

Po co nam WWW?

Już dawno minęły czasy, kiedy posiadanie strony internetowej wyznaczało prestiż firmy. Obecnie firm, które nie mają tego narzędzia można policzyć na palcach jednej ręki. Dlaczego? Ponieważ każdy kto chce sprzedawać musi docierać do klienta, a każdy klient korzysta z internetu. Nie musi to być poparte żadnymi badaniami. Tak po prostu jest. Nawet, jeśli nie kupujemy przez internet, a korzystamy z niego tylko w formie zabawy lub wykorzystujemy go jako źródło informacji, to każde nasze działanie wyznacza profil, dzięki któremu nawet w sieci otaczają nas reklamy. Co ważniejsze – dzięki temu co robimy, jakich informacji szukamy, z jakich stron korzystamy – reklamy te są personalizowane, dzięki czemu większość z nich trafia na bardzo podatny grunt. Ale nie o tym dziś miało być.
Firm, które proponują przygotowanie strony www, jak również darmowych szablonów, z których samemu można stworzyć firmową domenę jest w internecie masa. Strona internetowa to jednak nie tylko wisząca  witryna, którą może zobaczyć nasz potencjalny klient.

Jak ważne są aktualizacje WWW?

Gdy pytam swojego klienta, czy posiada stronę www, niemal zawsze słyszę, że „tak, oczywiście”, przy czym wzrok osoby, z którą rozmawiam zdaje się mnie pytać czy aby nie zwariowałam. No, bo przecież stronę internetową musi mieć teraz każdy! Ale jak pojawia się pytanie „Jak często aktualizujecie Państwo swoją stronę internetową?” pojawia się cisza.
Nie wystarczy zatem mieć swoją stronę firmową. Trzeba o nią również dbać.
Dlaczego? Każda, nawet najlepsza, strona internetowa wymaga aktualizacji, aby mogła spełniać postawione przed nią zadania. Strony nieodświeżane pacjent i potencjalny pacjent rozpoznaje na pierwszy rzut oka. Ich wygląd, nawigacja i funkcjonalność odbiega od aktualnych standardów i nie są w żaden sposób skutecznym narzędziem do budowania wizerunku praktyki oraz przyciągania nowych pacjentów. Państwa oferta usług zmienia się i rozwija, chcecie zaprezentować nowe osiągnięcia, przypadki czy zmienić cennik – to wszystko wymaga aktualizacji na Państwa stronie, w przeciwnym razie przestaje ona spełniać swoja rolę. Aktualizowanie treści www daje też możliwość uzyskania wysokiej pozycji wyszukiwania na tle konkurencji. Jest to najłatwiejszy sposób na to, by nasza świeżo zaktualizowana strona była lepiej i szybciej wyszukiwana.
Co prócz aktualizacji?
Poza częstym aktualizowaniem należy również pamiętać, że strona internetowa to również zdjęcia (grafiki) oraz te ”dodatki”, które pozwalają nam na budowanie trwałych więzi (relacji) z klientem lub tworzą kontent do sprzedaży produktu / usługi. To, co sprawia, że strona internetowa zarabia, to nie treść i obrazki, ale przede wszystkim doskonale przygotowany kontent podparty łatwym w obsłudze sklepem (ewentualnie krótko, zwięźle i ZROZUMIALE wyjaśnioną usługą) oraz wdrożeniem tych działań, które kryją się pod hasłami pozycjonowanie, tworzenie społeczności, ad-wordsy, czy choćby ogólnie pojęta reklama.
Dobrze przygotowana, ale i dobrze prowadzona strona daje właściwie maksimum pewności, że klient poszukujący konkretnego produktu lub usługi trafi właśnie do nas, na naszą stronę i zapoznając się z nią zdecyduje się na skorzystanie z przedstawionej na niej oferty.

Co ma dobra WWW?

Aby wyprzedzić konkurencję i pokazać, że to właśnie na naszym produkcie lub usłudze klient powinien skupić się najbardziej,  dobra (powtarzam DOBRA) agencja przygotowująca naszą internetową wizytówkę wspólnie z osobą odpowiedzialną za tak zwany „pi-ar”, czyli działania zmierzające do tego, by widzieli nas tak, jak chcemy. Aby strona internetowa przynosiła faktyczne zyski musi posiadać szereg cech, dzięki którym będzie dobrze odbierana przez oglądających ją potencjalnych klientów. Wygląd naszej strony nie jest może najważniejszy, ale warto wspomnieć o kilku sprawach z nim związanych.

Na co zwrócić szczególną uwagę?

Prostota

Otóż najważniejsze jest to, by strona była czytelna. Szablon może być przygotowany indywidualnie pod preferencje klienta lub po prostu dostosowany do jego potrzeb.

Grafika

Skomponowana w zgodzie z branżą, logotypem. I właściwie nic więcej mówić tutaj nie trzeba.  Temat jest dość obszerny i mam nadzieję, że uda mi się po konsultacji z grafikiem webdesignerem przygotować osobny artykuł.

Treść strony

Prócz grafiki i czytelnego szablonu na stronie muszą znaleźć się treści, które zainteresują potencjalnego klienta i skłonią go do zapoznania się ze szczegółami zamieszczonymi w poszczególnych działach (podstronach).

Analiza słów kluczy

Zanim jednak na stronie pojawią się treści warto dokładnie przeanalizować jakie słowa kluczowe będą dla nas najlepsze pod względem pozycjonowania witryny. Najpierw przygotujmy hasła, które będą ogólnie mówiły o naszych działaniach i ułatwią poruszanie się na stronie klientom oraz układanie kampanii reklamowych (ad-words), a później w treści przekierujmy ich w głąb strony po szczegóły.

Zasada 3 kliknięć

Nawet jeśli strona jest tylko wizytówką informacyjną to i tak muszą się na niej znaleźć informacje o firmie, produkcie lub usłudze, realizacjach oraz kontakcie. Nierzadko dodatkowym elementem i atutem takiej wizytówki jest galeria realizacji. Należy pamiętać o zasadzie 3 kliknięć, która mówi, że jeśli potencjalny klient nie znajdzie szukanych przez siebie informacji w trzech kliknięciach to zamknie ją i nigdy już na nią nie wróci.

Podsumowując:

Niezależnie od tego jak długo mamy już stronę www należy kontrolować to wszystko, co się na niej znajduje. Warto przytoczyć tu znowu wyniki badań, według których aż 75 proc. stron internetowych zawiera różnego rodzaju błędy, które zaburzają prawidłowe działanie. Uniemożliwia to przede wszystkim poprawne zindeksowanie w wyszukiwarkach. Najczęściej spotykanymi błędami są niepoprawne wyświetlanie strony w różnych przeglądarkach, źle zaplanowane menu (zła nawigacja), zbytnie wykorzystywanie technologii flash (np. nazbyt rozbudowane kolorowe intra bez możliwości wyłączenia), brak aktualizacji witryny.

O czym warto pamiętać?

Warto pamiętać, aby przeprowadzenie audytu powierzyć firmie zewnętrznej i to nie tej, która wykonywała serwis lub nie tej która ma go modernizować. Niezależność opinii bowiem bardzo dobrze robi obiektywizmowi analizy i nie tworzy na siłę „koniecznych do wprowadzenia” poprawek.