Co to jest marketing?

Marketing jest pojęciem bardzo szerokim. Możemy mówić o reklamie, budowaniu marki, sprzedaży, pozyskiwaniu klienta, a tak naprawdę za każdym razem mówimy mniej więcej o tym samym. Mniej więcej…

Czym się różni marketing od reklamy?

Rozmawiając z klientami wielokrotnie zdarza mi się konfrontować z rzeczywistością wyobrażenia ludzi na temat reklamy.
Nie każdy musi się znać na marketingu, ale powszechnie wiadomo, że reklama dźwignią handlu, więc każdy w jakiś sposób ten marketing ma… A przynajmniej mieć powinien. Dlaczego nie używam słowa reklama?
Bo nasze działania mają dwojakie zastosowanie: albo budują markę produkty, albo firmy.Jeśli budujemy markę produktu, to nasze działania sprowadzają się (i tutaj też uproszczę) w ostateczności do pozyskania klienta. Jeśli jednak zależy nam na promowaniu firmy lub siebie, a nie konkretnego produktu, czy też usługi – to wtedy zaczynamy działania PR.

Przykłady działań reklamowych

Jakiś przykład? Proszę bardzo:
Lokalny sklep zoologiczny wdraża kampanię marketingową. Jej celem jest zdobycie nowych klientów (wzrost sprzedaży).
Przykładowym działaniem reklamowym może być wydruk kart rabatowych ze promocją.
Natomiast przykładowym działaniem PR będzie przeznaczenie części pieniędzy z takiej sprzedaży na cele charytatywne.

Tylko pierwsze działanie tak naprawdę doprowadzi do tego, że w sklepie pojawi się klient.  A i z tym mogłabym polemizować mając na uwadze to, że wszelkiego rodzaju ulotek i kart mamy już przesyt. Wybrałam jednak tego typu formę reklamy, która jest na tyle popularna, że nawet przerysowuje pewne wartości. Przyjmijmy, że dobry sposób dystrybucji kart rabatowych oraz fajnie przygotowana informacja docierająca bezpośrednio do klienta sprawi, że skorzysta on z karty i przyjdzie dokonać zakupu produktu lub usługi.

Drugie działanie sprawić może, iż ten sam klient z własnego wyboru przyjdzie do nas ponownie. I tutaj już niezależnie od tego, czy trafi na super okazję, promocję lub obniżkę – znając wartość naszego towaru / usługi – chętnie ponownie z nich skorzysta.

Mówiąc więc o reklamie – mówimy o pieniądzach wydanych na takie działania, dzięki którym bezpośrednio zdobędziemy klienta.
Mówiąc o PR – będziemy mieli na myśli te działania, które sprawią, że w oczach klienta staniemy się taką firmą, z której usług będzie chciał on skorzystać.
A mówiąc o marketingu mówimy o działaniach, które dwutorowo pomogą nam sprzedać towar i stać się w oczach naszego klienta MARKĄ.

marketing, reklama, PR